På Canva finns flera fina mallar för både bröllopsinbjudningar samt Save the Date, här har jag skapat ett exempel med bilderna från Alicia och Joakims parfotografering i Småland som vi hade sommaren före bröllopet.
Vad är skillnaden mellan en bröllopsinbjudan och Save the Date?
En del bröllopspar känner sig lite förvirrade i början av sin planering när detta ämne kommer på tal, men det är alltså så enkelt att ett Save the Date-kort uppmanar er gäst att göra precis det – att reservera datumet i sin kalender. Även om ni väljer att även fylla i platsen för bröllopet (vilket jag rekommenderar så att gästerna får lite hum om vart i landet bröllopet skall stå!) är kortets egentliga roll alltså endast att låta gästerna planera datumet i förväg. I själva inbjudan som skickas ett par månader senare ger ni all annan information och då främst kontaktuppgifter till toastparet.
Vilken slags information bör finnas med?
Informationen på ert Save the Date bör vara era namn, bröllopsdatum, plats (stad) samt adressen till er bröllopshemsida om ni valt att ha någon. Exakt vem eller vilka i hushållet som är inbjudna måste också vara tydligt så att föräldrar ges gott om tid att planera för barnomsorg om ni väljer att ha ett barnfritt bröllop.
OSA, boendeinformation, kartor och vägbeskrivningar, transport- och reseinformation kan ni sedermera välja att ta i er bröllopsinbjudan men jag skulle de facto även rekommendera er att göra en bröllopshemsida! Där kan ni fritt inkludera hur mycket info ni vill, hemsidorna idag är snygga och enkla att jobba med. De kan dessutom göras i samma tema och färger som ert bröllop skall vara i och gör att ert bröllop känns mer enhetligt. Själva vitsen med inbjudan samt hemsidan är att ni som bröllopspar samt er toastmadame/toastmaster skall slippa lägga ned en massa tid på att besvara vanligt förekommande frågor.
När bör vi skicka ut vår Save the Date/spara datumet inbjudan?
Jag rekommenderar er att skicka ut det minst 12 månader före själva bröllopet så att era gäster hinner reservera datumet i sina kalendrar och ha detta i åtanke när semesterschemat skall göras på deras arbeten. De hinner även spara pengar om ni valt att förlägga bröllopet i annan del av landet och gör det till en bröllopshelg – jag har personligen haft flera bröllopspar som valt att komma till hotellet redan på onsdagen tillsammans med sitt närmaste bröllopssällskap. Om ni väljer att ha ett destinationsbröllop i andra delar av världen skulle jag rekommendera att skicka ut den än tidigare än så.
Det är dock viktigt att ni väntar med att skicka dem tills ni är helt säkra på vilka som skall finnas på gästlistan, det känns inte bra i magen att behöva ta tillbaka en inbjudan när den väl är skickad. Precis som ni ser på mitt inlägg när det gäller checklista står gäster bland de poster ni måste ta tag i direkt när ni börjar planera ert bröllop och det är ofta gästantalet som sätter ramarna för vilken bröllopslokal ni väljer.
Hur skickar vi ut dem?
Skicka ut vilken variant ni valt – exempelvis en snygg Save the Date hemsida som matchar bröllopet eller print/nedladdningsbar png/jpg – genom mejl eller SMS alternativt så skriver ni ut den och skickar den genom snigelposten. Ni kan även välja att köra en variant där ni väljer den digitala vägen till yngre generationer men ha brev hem till äldre släktingar och vänner. Jag tänker ett välj sätt utifrån mottagaren – perspektiv här. ♥
Hej, det är jag som är Tove!
Den här serien med bröllopstips påbörjades 2014 då jag fotograferade mitt allra första bröllop och har sin grund i att jag älskar att lära mig nya saker!
Genom åren har varje fotograferat bröllop varit ett nytt tillfälle att lära mig något nytt – denna kunskap vill jag förmedla dels till de bröllopspar som bokat mig och dels till alla andra som står inför planeringen av bröllopsdagen och som valt bort att använda sig av en bröllopskoordinator. Tipsinläggen är i ständig utveckling. En övergripande sida finner ni under planera bröllop.
Som bröllopsfotograf är jag engagerad, kommunikativ och lyhörd, bildstilen är dokumentär i kombination med avslappnade och kärleksfulla porträtt. Det är stort fokus på storytelling, känsla och miljömedvetenhet.
Att driva mitt företag med miljö och hållbarhet som ledord har alltid varit ytterst viktigt för mig och jag har prioriterat de leverantörer som jag anser dels har ett bra miljötänk både företagsmässigt och privat och dels har en hög kvalité på sina produkter.